Deep Democracy en manosphere: omgaan met verschillende meningen

wo 5 november 2025

De training bestaat uit twee gedeeltes. Het eerste gedeelte gaat over hoe Deep Democracy kan bijdragen aan een inclusiever gesprek over seksuele vorming en ouderbetrokkenheid. Het tweede gedeelte gaat over manosphere, gendergelijkheid, vooroordelen en discriminatie. 

 

Deel 1:

Seksuele vorming in het onderwijs is een onderwerp dat steeds vaker onder druk komt te staan. Discussies worden scherper, standpunten verharden en het gesprek met ouders en professionals wordt soms moeizamer. Hoe kunnen we in de gepolariseerde context toch de dialoog openhouden? Hoe nemen we bezwaren serieus zonder essentiële waarden los te laten? 

 

In deze training verkennen we hoe Deep Democracy kan bijdragen aan een inclusiever gesprek over seksuele vorming en ouderbetrokkenheid. Je krijgt handvatten om weerstand en spanning in gesprekken constructief te benutten en te zorgen dat de stem van de minderheid wordt meegenomen in het besluitvormingsproces. De training biedt een dynamische afwisseling tussen theorie en praktijk, waarbij we werken met interactieve werkvormen zoals de ijsbergmetafoor en de sabotagelijn. 

 

Deel 2:

Als docent/medewerker krijg je veel te maken met de diversiteit van de maatschappij en alles wat daarbij komt kijken. Kinderen krijgen op iedere leeftijd zowel online als offline veel mee over verschillende identiteiten en expressies en bijbehorende vooroordelen. Als docent/medewerker speel je een belangrijke rol in hoe kinderen deze interpreteren en wat ze hier zelf van vinden. Dit begint al bij genderrollen in de peuterspeelhoek, maar sijpelt ook door in dagelijkse gebruiken zoals schoolboeken en het begroeten van je klas. In dit gedeelte van de training maken we deze onderwerpen bespreekbaar en gaan we het gesprek aan over (de soms onzichtbare) maatschappelijke normen. 

 

Doelgroep

Alle medewerkers (ook docenten zorgcoördinatoren en mentoren). Ook medewerkers van Nijmeegse scholen buiten voCampus zijn van harte welkom. 

 

Doelstelling

Deel 1: 

  • Je leert de basisprincipes van Deep Democracy en hoe deze kunnen bijdragen aan het omgaan met polarisatie in gesprekken over seksuele vorming. 
  • Je krijgt inzicht in hoe groepsprocessen werken en hoe het 'groeps onbewuste' invloed heeft op besluitvorming en weerstand. 
  • Je oefent met concrete technieken om lastige gesprekken met ouders, collega's en andere stakeholders te voeren. 
  • Je reflecteert op jouw eigen rol in het gesprek en leert hoe je bewuster met spanningen kunt omgaan. 
  • Je ontwikkelt strategieën om ouderbetrokkenheid te versterken zonder het gesprek te laten verharden in standpunten. 

Deel 2:

  • Je leert de belangrijkste termen van LHBTI+.
  • Je leert hoe je samen met je team kunt werken aan het vergroten van inclusie en veiligheid en het verminderen van vooroordelen en discriminatie. 
  • Je leert normatief taalgebruik en gedrag herkennen.
  • Je leert het onderwerp bespreekbaar te maken, zowel voor de klas als met collega's of ouders. 
  • Je ontwikkelt kennis en vaardigheden waarmee je beter in staat bent om je rol als docent/medewerker te vervullen.
  • Je voelt je bewust bekwaam om praktische handvatten direct toe te kunnen passen.

 

Thema's

 

Deel 1:

  • ​Deep Democracy als methode voor inclusieve besluitvorming. 
  • De ijsberg van de groep: wat wordt gezegd en wat blijft onder water?
  • De rol van weerstand: van sabotagegedrag naar betrokkenheid. 
  • Praktische werkvormen voor ouderbetrokkenheid bij seksuele vorming. 
  • Het belang van luisteren naar de onderstroom en het benoemen van spanning. 

Deel 2: 

  • Basiskennis van gendergelijkheid en LHBTI+.
  • Veiligheid en inclusie in de klas. 
  • Het verminderen van vooroordelen. 
  • Je rol als docent. 
  • Desinformatie en weerstand. 

 

Werkwijze

Deel 1 : De trainer combineert in het eerste gedeelte theorie met praktijk en nodigt alle deelnemers uit om actief te reflecteren en te oefenen. Door middel van werkvormen zoals de sabotage en check-ins, leer je hoe je weerstand kunt benutten als een waardevol onderdeel van de dialoog. Je wordt aangemoedigd om jouw eigen casuïstiek in te brengen en samen met anderen te onderzoeken hoe Deep Democracy in jouw omgeving kan worden toegepast. 

Deel 2: Dit gedeelte bestaat deels uit het vergroten van basiskennis door middel van luisteren, maar is ook voor een aanzienlijk deel interactief. Je gaat met andere deelnemers in gesprek en behandelt casussen. Door middel van de input van de groep kijken we samen naar waar de behoeften liggen en krijg je handvatten mee. 

 

Certificering 

Na afronding van deze training ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat. 

 

Uitvoering

De uitvoering is in handen van Jeroen Horvers (programmamanager LHBTI+ educatie COC Nederland), Mart van Doorn (voorlichter en projectcoördinator COC Nederland) en Ihwanti van Hulst (projectmedewerker en trainer Seksualiteitsschool). 

 

Kosten

Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou een opleider, de trainingsruimte, trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering, etc. We rekenen daarom op je aanwezigheid.